Monday, August 31, 2009

Ramadhan di Kelantan


Syoknya....dapat mula berpuasa bersama ma dan ayah di Kelantan....dapat berbuka dan bersahur bersama. Rumah yang sunyi diriuhkan dengan suara nakal puteri-puteriku yang becok bercerita dan bergaduh.
Hari pertama berpuasa...kami tiba dari Perak jam kul 6 lebih....sempat la rehat dulu sementara menanti waktu berbuka.....kuih muih telah kami beli di pasar Ramadahan Gua Musang.....macam-macam nak beli, yela dah lama tak dapat berpuasa di Kelantan, kecur air liur bila dapat lihat pelbagai juadah yang dirindui....alih-alih tangan dah penuh dengan makanan. Terpedaya gak ngan bisikan syaitan yang memujuk untuk membeli.
Time berbuka lagi best....dok bersila ramai-ramai smentara menunggu azan berkumandang....anak-anak becok bertanya tentang makanan yang pelik pada pandangan mereka....dah berbuka....huhu...dah dapat kurma sebiji, air tebu segelas terus kenyang... tu la...tadi perasaan tamak je nak beli macam-macam.
Tapi aku puas hati sebab seminggu di kelantan aku sempat merasa semua makanan yang teringin aku nak rasa seperti sagupal,butir nangka,putu mayang,puteri mandi,akok,netbat, murtabak Ayahanda dan Murtabak Pak Din Ghucil yang penuh dengan isi ayam ( kalau kat krai....memang digemari ramai dan terpaksa que untuk membelinya....aku pun sanggup beratur janji dapat merasa murtabaknya..... hari-hari kami beli sebab bila dah balik perak tak akan jumpa lagi murtabak yang sesedap itu).
Paling aku rindukan ialah ikan rebus goreng yang ibu aku buatkan...tak ada lauk lain pun aku tak kisah....hari-hari aku bersahur dengan ikan tersebut...tak pernah jemu , paling best bila makan nasi dengan ikan rebus goreng dan sayur lemak putih terung....huhuhu... bertambah-tambah nasi. Terasa berat hati nak kembali bekerja sebab aku akan merindui suasana itu bersama mak dan ayah. Tapi apakan daya.....tugas tetap tugas....Panjang umur kemabali lagi.....sayonara kampung ku

1 comment:

wafa said...

salam su... selamat hari raya.. maaf zahir dan batin. raya ni ajak nasir n puteri2 dtg trg k... lama x jumpa..ada can nak tukar x