Tuesday, June 23, 2009

Usik-usik manja untuk anak-anakku


Anak-anak ku ( Coretan buat semua anak-anak didiku)
Sekilas pandangan jangan terus merungkai kesimpulan….begitu juga dengan telahan mu pada ku….ada yang melontarkan kata-kata aku sombong kerana kurang menghadiahkan senyuman….ada yang mengatakan aku penuh dengan sindiran bila menutur kata….Fahamilah apa yang tersurat…aku bisa jadi sesiapa saja…teman ibu, rakan dan pendengar yang setia.
Kekadang tutur kata yang tajam hanyalah untuk menyedarkan….wajah yang masam bukan bererti rajuk yang berpanjangan….hanya untuk menyulam ilmu di danau hat i. Aku masih punya akal yang subur mendiami taman hati dan semangat ku masih kental meresap ke seluruh akal dan jiwa untuk mendidik bangsa tercinta. Naluriku masih lagi setia untuk berbakti dan mencair di dalam jasad yang disuburi dengan kalimah maknawi dan hukum akal budi.
Hati yang mekar ini masih dibajai dengan luhur ilmu dan wadah pengetahuan yang ingin ku kongsi bagi menghidupkan akal dirimu dan ingin mengikis segala kejahilan serta kemalasan….kalau mampu ku basuh hatimu…akan aku lakukan.Tapi aku hanya insan yang segalanya terbatas…tidak mampu ku jangkau andai hati mu sendiri tidak berkemahuan Aku hanya insan kerdil .. ..Moga iltizam dan semangat dirimu menggapai impian tidak akan relai. Aku akan terus bersuara….melontarkan diksi dan morfologi agar mampu mengisi kamus jiwamu dengan ilmu.
Biarpun aku hanya guru Bahasa…tapi bahasa inilah bahasa lingua frangca….bahasa yang menjadi perantara yang penuh abjad dan aksara. Moga ajaran ku akan terus harum dan subur dalam jambangan memori mu…meski detik hari terus berputar jauh….dan andainya aku tiada lagi disampingmu….sudilah terpercik doa untuk mengingatiku. Moga wadah dan pesanku akan terus menjadi lirik yang akan kau kenangi menelusuri hidupmu. Moga kejayaan bersama mu di dunia dan di akhirat. Amin!!!!

No comments: