Thursday, March 5, 2009

Sesatla pulak


Semalam..jam 6 petang baru jumpa anak-anak. Selepas waktu mengajar kena meeting kat felda Besout. Pegi sorang, balik pun sorang. Takut jugak drive sorang-sorang sebab jalan tu sunyi. Tapi dalam hati tawakkal je dan beserah pada Allah. Semua kejadian akan berlaku dengan izinNya. Jadi aku gagahkan hati dan pasrah padanya. Mulanya nak minta suami tolong hantarkan sebab aku tak berapa pasti jalannya dan dengar cerita bahaya drive sorang-sorang sebab banyak kereta yang ditahan dan disamun serta jalannya terumbang-ambing...tapi suami ku lak kena meeting kat Bidor subjek sejarah form six. Jadi terpaksalah aku drive sendiri.

Aku pejamkan mata...gagahkan hati....dan drive sendirian...jalan memang sunyi dan sepi di tengah-tengah ladang kelapa sawit.....alhamdullilah selamat sampai untuk meeting walaupun sesat dan tak jumpa cari sekolah. Berpusing-pusing dalam felda tu....akhirnya aku terpaksa bertanya dan minta orang tunjukkan arah sekolah.

Bila nak balik pula satu cerita......tak jumpa jalan keluar untuk balik ke Sungkai....jenuh berpusing-pusing masuk kampung felda....semua jalan sama dan aku pening ....pusing-pusing keluar kat dalam kampung tu jugak....terasa nak menangis pun ada sebab hari makin gelap dan nak hujan ...terfikir pulak macamana perjalanan keluar ku nanti bila hari semakin gelap. Aku terpaksa memandu keluar ke jalan besar dalam jarak 56 kilometer sendirian nanti. Terpaksa sekali lagi aku meminta pertolongan orang tunjukkan jalan....tapi ingatkan anak felda di situ....rupa-rupanya pekerja ladang indonesia....lagi bertambah kecut di hati.....aku gagahkan jugak hati untuk memandu mencari orang yang boleh tunjukkan jalan....akhirnya ada sepasang suami isteri menolong tunjukkan jalan....Syukur alhamdullillah! hanya tuhan yang mampu membalas pertolongan tersebut.

Jalan balik memang sunyi.... hari juga makin gelap sebab banyak masa aku habiskan sewaktu sesat mencari jalan keluar. Aku pecutla kereta dalan 120 kilometer.... terumbang-ambing kereta tu....pintaku janganlah terjadi apa-apa....terbayang wajah-wajah anak ku satu persatu dan yang paling aku teringatkan baby...apa akan jadi pada mereka jika apa-apa berlaku padaku.... dalam hati tidak putus-putus berdoa agar aku selamat ke pangkuan mereka.

Syukur padanya kerana aku selamat sampai pergi dan balik.....Itulah harga sebuah pengorbanan yang termampu aku lakukan.....dan itu hanyalah secebis cuma jika dibandingkan dengan orang lain yang lebih banyak melakukan pelbagai pergorbanan demi anak-anak bangsa.

No comments: